Erik Kessels

Kunstenaar, curator en communicatieontwerper

Erik Kessels is een Nederlandse kunstenaar, curator en communicatieontwerper, met grote interesse in kunst en fotografie. Erik Kessels is sinds 1996 Creatief Partner van communicatiebureau KesselsKramer in Amsterdam/Londen en heeft campagnes gemaakt voor nationale en internationale opdrachtgevers als Nike, Diesel, J&B Whisky, Oxfam, Vitra, Citizen M, I amsterdam en The Hans Brinker Budget Hotel.

Kessels won met zijn communicatiewerk vele internationale prijzen. Als kunstenaar en curator heeft Kessels meer dan 80 boeken met zijn 'opnieuw toegeëigende' afbeeldingen gepubliceerd: Wonder (2003), in bijna elke foto (2001-2022), Shit (2018) en Muddy Dance (2021). Sinds 2000 is hij redacteur van het alternatieve fotografietijdschrift Useful Photography en schreef hij de internationale bestseller Failed It!

Hij doceerde aan de Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam), Écal (Lausanne), Raffles (Milaan) en aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam, waar hij een viering van amateurisme organiseerde.
Kessels maakte en cureerde tentoonstellingen zoals Loving Your Pictures, Mother Nature, 24HRS in Photos, Album Beauty, Unfinished Father en GroupShow. Hij was ook co-curator van een tentoonstelling genaamd From Here on samen met Martin Parr.

In 2010 werd Kessels bekroond met de Amsterdamse Prijs voor de Kunsten, in 2016 genomineerd voor de Deutsche Börse Fotografieprijs. Tot 2019 was zijn mid-career retrospectief te zien in Turijn, Düsseldorf, Boedapest en onlangs exposeerde hij in de SFMOMA. Hij werd "een visuele tovenaar" genoemd door Time Magazine en een "moderne antropoloog" door Voque (Italia).

Sessie Erik Kessels
We leven in een tijd waarin de meeste van onze creatieve tools die we gebruiken bijna perfect zijn. Onze computers, telefoons, applicaties en navigatiesystemen maken geen fouten. Perfectie is niet echt een goed startpunt om nieuwe ideeën te creëren, dus om soms opzettelijk een fout in te gaan en een nieuwe richting te vinden is eigenlijk iets goeds. De maatschappij leert ons fouten te vermijden, maar voor creatievelingen en vernieuwers zijn ze essentieel.
Erik Kessels zal spreken over zijn fascinaties en ‘fuck ups’. Hoe fouten hem inspireren en hoe je hier kritisch en zinvol werk en communicatie van kunt maken..
Kessels toont voorbeelden uit zijn werk bij KesselsKramer, zijn persoonlijke werk en hoe fouten daarbij een rol spelen.