CMO Award

Johan van der Zanden – Albert Heijn
CMO of the Year 2023

Jordi Hillenga – Scapino
Future CMO of the Year 2023
(Future) CMO of the Year 2023
Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie van Albert Heijn, is gekozen tot CMO of the Year 2023. Dit jaar is het tweede jaar dat de award wordt uitgereikt op CMO Day. Jordi Hillenga van Scapino werd gekozen tot de eerste Future CMO of the Year, voor talenten onder de 29 jaar.
De prijs is een erkenning voor vernieuwende en inspirerende (future) marketingdirecteuren die resultaten boeken. Naast Johan van der Zanden, waren Caroline van Turennout (Zeeman), Nicole Freid (Hak), Brenda Smith (Kruidvat) en Leo Hensen (T-Mobile) genomineerd voor CMO of the Year. Lees hier waarom.
De lijst met vijf genomineerden voor Future CMO of the Year is hier te bekijken.
De jury prees de verbindende kracht van Van der Zanden en zijn veelzijdigheid. Het kán niet anders dan dat de senior vice president marketing & communicatie een schaakgrootmeester is. Er wordt bij de marktleider namelijk op veel borden tegelijk gespeeld.
Sinds zijn komst bij Albert Heijn, eind 2018, komen alle lijnen (merk, design, campagnes, media, de in-house studio, corporate communicatie, de klantenservice) die met marketing, communicatie en reputatie te maken hebben, bij hem samen, waarmee hij bewijst dat hij inderdaad een grootmeester is.
Met dank aan de vakjury!
Verslag verkiezing CMO of the Year en Future CMO of the Year
Op adformatie.nl zijn de verslagen van de verkiezingen van CMO of the Year en Future CMO of the Year gepubliceerd:
CMO of the Year
Adformatie kiest jaarlijks samen met een kundige en kritische vakjury de CMO of the Year en een aanstormend talent, de Future CMO of the Year. Naast de CMO Community wordt ook lezers van Adformatie gevraagd CMO’s en marketing directeuren uit hun netwerk te kandideren die dit jaar een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd.
Het doel van de CMO of the Year Award is om vernieuwende en inspirerende marketingdirecteuren, die een duidelijke impact op de organisatie hebben, in de spotlight te zetten en erkenning te geven voor het werk dat zij doen. Het gaat om CMO’s die met hun marketingbeleid innovatieve methoden, vormen en samenwerkingsverbanden introduceren. En hiermee effect sorteren, impact maken en hun omgeving inspireren, zowel intern als extern.
De vakjury voor CMO of the Year bestaat uit:


(partner customer experience & digital transformation EY)

(partner customer & brand advisory KPMG)

(oprichter The Customer Excellence Company / Bestuur PIM)

(uitgever Oneworld/kroonlid Raad van Cultuur/voorzitter FARE netwerk)

(hoofredacteur Adformatie)
Criteria CMO of the Year:
- Leiderschap & Persoonlijkheid: de CMO of marketingdirecteur heeft een duidelijke visie op de marketingstrategie en op de marketingorganisatie. Hij/zij weet dit uitdragen en daarmee interne en externe stakeholders te inspireren.
- Vernieuwing: de marketingdirecteur is een vernieuwend denker die zijn of haar marketingbeleid baseert op innovatieve methoden, ideeën, instrumenten, technologie en/of samenwerkingsvormen.
- Succes: het vernieuwende en inspirerende marketingbeleid heeft een aantoonbare positieve impact hebben op de organisatiedoelstellingen en kan worden onderbouwd met verschillende metrics vanuit de customer journey.
- Purpose & visie: de CMO/marketingdirecteur heeft een duidelijke visie op de rol van marketing, de toekomst ervan en de bredere maatschappelijke context waarin het vak zich beweegt.
CMO’s en marketingdirecteuren die hun standplaats in Nederland hebben en langer dan een jaar hun rol vervullen kunnen meedingen naar de titel. Naast de CMO Community wordt ook lezers van Adformatie gevraagd CMO’s en marketing directeuren uit hun netwerk te kandideren die dit jaar een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd.
De vakjury voor Future CMO of the Year bestaat uit:

Consultant Result Recruitment

(hoofd marketing & communicatie Van Gogh Museum)

(Director business development marketing & operations CMS)

(mede-oprichter/managing director Amaru)

(hoofredacteur Adformatie)
Criteria Future CMO of the Year
De Future CMO of the Year is niet ouder dan 28 jaar, maar weet desondanks indruk te maken in het marketingvak. Door een originele visie, een creatieve aanpak en/of door doorzettingsvermogen waardoor er aantoonbaar resultaat is gerealiseerd. Is er een nieuwe doelgroep aangeboord? Een nieuwe dienst bedacht? Een businesscase neergezet waardoor ze zelfs hogerop in de organisatie nieuwsgierig werden? We zijn op zoek naar de talenten die vandaag het verschil maken en morgen het marketingroer kunnen overnemen.
Criteria:
- Vernieuwing: de marketeer heeft het afgelopen jaar het verschil weten te maken binnen de marketingorganisatie door dingen anders te doen
- Succes: de vernieuwing heeft een aantoonbare positieve impact gehad op een van de marketingdoelstellingen en dit kan worden onderbouwd.
- Visie: heeft een visie op de rol van marketing en de toekomst ervan en deelt deze met collega’s en/of vakgenoten. Hij/zij heeft een creatieve manier van presenteren.