Het programma
Wanneer: 11 mei 2023
Waar: Sparta Stadion Het Kasteel, Rotterdam
Het programma van 11 mei 2023
Ontvangst
Opening door Corinne Hamming & Susanne van Nierop
Keynote – Leiderschap tijdens een pandemie
Diederik Gommers was OMT-lid en intensivist die nauw betrokken was bij de aanpak van Covid. In zijn rol als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Intensivisten nam hij zijn collega’s mee op sleeptouw, gaf hij uitleg aan de Nederlanders maar bovendien ontdekte hij social media. In zijn presentatie geeft hij een inzage in de diverse keuze’s: wat ging goed en wat moet anders.
Keynote – Waarheid of waarde
Waarheid of waarde? De journalist en de marketeer spreken een andere taal. Juist daarom is het bijzonder dat ik als hoofdredacteur van het AD op de CMO-day mag spreken. De organisatie wil graag een brug slaan. Laat mij dan die brug vanaf de andere kant bouwen.
De journalistiek is bepalend in het beeld dat mensen van hun omgeving en de wereld hebben. Het AD is daarin dagelijks een factor van betekenis voor miljoenen mensen in Nederland. Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Over hoe we die rol dagelijks spelen en kunnen bouwen aan constructieve journalistiek, wat we kunnen leren van marketeers en wat marketeers kunnen leren van onze journalisten, vertel ik graag in de stad waar alles draait om opbouwen.
Straight to Networking Lunch
Straight to Boutique sessies of Ronde Tafel (invite only)
Round Table: ESG: CMO’s ticket to the boardroom – KPMG (invite only)
ESG aanjager verschuivende rol marketeer
De noodzaak ESG-doelen en – waarden in te vlechten in de strategie en waardeproposities, is een van de grootste transformaties waarmee marketing ooit te maken heeft gehad.
Klanten, investeerders, werknemers, talent en de maatschappij in het algemeen, verwachten steeds meer dat merken in alles dagelijks en concreet handelen naar deze ethische kwesties. De rol van marketeers is het ontwikkelen en verankeren van ESG-gerelateerde waarden en doelen in alle touch points van de interacties.
Waarom zou marketing dit moeten omarmen?
Met wetgeving worden organisaties steeds meer gedwongen om hun prestaties op ESG- doelen te rapporteren. Gevolg hiervan is dat er veel aandacht is binnen organisaties voor die verplichte rapportage kant van ESG. Maar, als er net zoveel aandacht is voor de strategische kant van ESG, in de zin van het verstevigen van het merk door de ESG-doelen onderdeel te maken van de geïntegreerde waardepropositie, dan wordt er ook concurrentieel voordeel behaald. ESG biedt strategische marketers de kans om hun waarde in de boardroom te laten zien. Zij zijn als geen ander in staat om de gemaakte keuzes in de waardeketen van elk product of dienst, zo te vertalen of te positioneren dat het een keuzecriterium wordt voor klanten. Dat is precies wat een goed merk doet: het helpt klanten met hoofd en hart overtuigd te kunnen kiezen.
ESG is geen moetje.
ESG is niet van de afdeling sustainability.
Of van Corporate Affairs.
Het is niet woke.
Het is de sleutel tot groei en relevantie.
Het maakt merken relevanter en sterker.
En is daarmee de verantwoordelijkheid van de CMO.
If marketers dare to be in the driver seat with regard to creating and incorporating the ESG strategy, rather than consider it an imposed reporting mandate, they unlock all underlying benefits and accelerate on their purpose to drive company value.
Deelname is op ‘invite only’. Indien je informatie wenst te ontvangen met betrekking tot het thema van deze round table of een afspraak hierover wenst met de partner klik dan op deze link met jouw verzoek.
Round Table: Conversation is the next big interface – Building Blocks (invite only)
“Conversational CX is de nieuwe CLV-motor. Het vergroot de customer loyalty en verhoogt de productvalue door naadloos aan te sluiten op de persoonlijke behoeften van klanten. De bijvangst is dat je als organisatie 24/7 beschikbaar en schaalbaar bent. Alleen wat is conversational CX eigenlijk? Hoe heeft dit een positief effect op de CLV? En wat vraagt dit van jouw organisatie?”
Deelname is op ‘invite only’. Indien je informatie wenst te ontvangen met betrekking tot het thema van deze round table of een afspraak hierover wenst met de partner klik dan op deze link met jouw verzoek.
Round Table: Hallo CMO, het is 2023…… ben je al CXO? – SAP (invite only)
Jouw merkbelofte: maak je ‘m waar door grondig met alle functies samen te werken en hem echt door te voeren in alle touchpoints, processen en zelfs IT oplossingen? Of blijft het bij mooie praatjes?
Mooie merkbeloftes opschrijven kunnen we allemaal wel. Maar vaak blijft het daarbij. Los die merkbelofte in en zorg voor consistente experience op alle touchpoints.
Deelname is op ‘invite only’. Indien je informatie wenst te ontvangen met betrekking tot het thema van deze round table of een afspraak hierover wenst met de partner klik dan op deze link met jouw verzoek.
Round Table: De productie van content wordt veel slimmer, sneller en schoner: keuzes en kansen voor de CMO – Publicis (invite only)
De productie van content verandert ingrijpend door supersnelle technologische innovatie. Content waar voorheen foto- of videoshoots op locatie voor nodig waren – soms aan de andere kant van de wereld – wordt vanuit een studio of achter een beeldscherm gemaakt. Hetzelfde resultaat, maar tegen een fractie van de kosten, veel sneller en met een aanzienlijk kleinere ecologische voetafdruk. Dit heeft vergaande implicaties voor de inzet van content en de optimalisaties van campagnes. Wat betekent dit voor de cmo?
Deelname is op ‘invite only’. Indien je informatie wenst te ontvangen met betrekking tot het thema van deze round table of een afspraak hierover wenst met de partner klik dan op deze link met jouw verzoek.
Boutique sessie: Positionering van de haven van de toekomst
De haven van Rotterdam levert een grote bijdrage aan de Nederlandse economie. Daarnaast wordt het succes van de haven ook bepaald door oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken als CO2 reductie en werkgelegenheid. In een wereld die razendsnel verandert, werkt het Havenbedrijf samen met partners aan een toekomstbestendige haven. Sneller verduurzamen is hierin een belangrijk speerpunt. Welke rol speelt positionering en marketing hierin? Hoe kom je tot een geloofwaardige propositie? En tegen welke uitdagingen loop je aan?
Boutique sessie: Verken de toekomst!
De wereld om ons heen verandert in een rap tempo. Het is daarom belangrijk om naar de toekomst te kijken. Maar hoe doe je dat precies? En hoe vertaal je deze inzichten naar de werkvloer? Rudy van Belkom gaat in op de kunst van het vooruitkijken en biedt tools waarmee uw organisatie en medewerkers aan de slag kunnen met de toekomst.
Boutique sessie: The pitfalls of future proofing brands
Esther haar persoonlijk drijfveer is om merken toekomst klaar te maken, zowel vanuit de merkpositionering als ook maatschappelijke verantwoordelijkheid & duurzaamheid. Tijdens de CMO Day deelt Esther de valkuilen die hierbij gepaard kunnen gaan aan de hand van concrete voorbeelden vanuit het transitiewerk voor Nederlands nr1 voedingsmerk Unox.
Boutique sessie: Sterke Leiders
Serge Steijn zal tijdens CMO Day een inspirerende sessie verzorgen met als motto: ‘Creatief leiderschap is dansen met onzekerheid’ Al jaren coacht Serge leiders en teams in binnen- en buitenland om het beste uit zichzelf te halen. Hoe creëer je meer leiderschap in marketingcommunicatie en media?
Pauze
Round Table: Disruption Fatigue: Hoe ga je succesvol om met permanente verandering – Capgemini (invite only)
De succesvolle CMO van nu beheerst niet alleen de kunst van veranderen, maar doet dit ook met veel empathie en een menselijke touch. Want werknemers worden pas brand ambassadors door een persoonlijke benadering, met veel vrijheid en ruim baan voor zingeving. Klanten doen liever zaken met bedrijven die bijdragen aan een positieve samenleving en sociaal kapitaal. De maatschappij eist dat bedrijven een actieve rol spelen bij het oplossen van wereldproblemen, van klimaatverandering tot polarisatie. “Goed doen door het goede te doen” is het nieuwe innovatiemantra van de CMO. Maar hoe laat je kwetsbaarheid werken? Welke hard skills en soft skills mogen overboord? En welke moeten vooral blijven? Hoe doorleef je leiderschap – als strateeg, als expert en als mens. Wat is daarvoor nodig?
Deelname is op ‘invite only’. Indien je informatie wenst te ontvangen met betrekking tot het thema van deze round table of een afspraak hierover wenst met de partner klik dan op deze link met jouw verzoek.
Round Table: “Verbinden voor succes: bouwen aan geslaagde samenwerkingen” – Talpa (invite only)
Organisaties kunnen met gerichte samenwerking betere resultaten halen dan de som der delen. Dat kan zijn door producten bij elkaar te brengen, door merkassociaties te gebruiken in branding of door nieuwe doelgroepen aan te boren via partners. Ondanks inspirerende voorbeelden als Pampers en Unicef (1 pak luiers = 1 tetanusinjectie) of Philips en Douwe Egberts (Senseo) gaat het nog vaak mis. Reden om te duiken in de ingrediënten voor een slimme samenwerking. Welke kansen zijn er? Aan welke voorwaarden moet worden voldaan? En wat vraagt het van een organisatie?
Deelname is op ‘invite only’. Indien je informatie wenst te ontvangen met betrekking tot het thema van deze round table of een afspraak hierover wenst met de partner klik dan op deze link met jouw verzoek.
Round Table: Branding in the Boardroom – VIM Group (invite only)
Tijdens deze ronde tafel sessie staan we samen met CMO’s stil bij de toenemende aandacht op directieniveau voor de zakelijke en organisatorische kant van merkmanagement als gevolg van ontwikkelingen zoals:
• Het belang van environmental, societal & governmental (ESG) factoren
• De transitie van aandeelhouderkapitalisme naar de stakeholder-economie
• De ‘war on talent’
• De beweging naar meer monolithische merkstrategieën door M&A en/of afsplitsingen
• De groeiende perceptie ook in boards van het merk als de meest waardevolle ontastbare bedrijfsasset
• Het feit dat brand managers zich steeds vaker richten op de ‘logica’ van branding in plaats van alleen op de ‘magie’ (het creatieve aspect) van het merk.
Deelname is op ‘invite only’. Indien je informatie wenst te ontvangen met betrekking tot het thema van deze round table of een afspraak hierover wenst met de partner klik dan op deze link met jouw verzoek.
Boutique Sessie: Straight forward – Oranje Fan experience
Hoe straight forward is de marketing voor Oranje? Afgelopen WK in Qatar was uitdagend. Welke marketing lessen zijn er geleerd en hoe straight forward kijkt de KNVB naar de marketing voor Oranje en haar fan experience? En wat betekent dit voor haar maatschappelijke rol en thema’s als inclusie en diversiteit.
Boutique sessie: Sterke Leiders
Serge Steijn zal tijdens CMO Day een inspirerende sessie verzorgen met als motto: ‘Creatief leiderschap is dansen met onzekerheid’ Al jaren coacht Serge leiders en teams in binnen- en buitenland om het beste uit zichzelf te halen. Hoe creëer je meer leiderschap in marketingcommunicatie en media?
Boutique sessie: De drie kerncompetenties van de marketeer in de 21ste eeuw
Marketing… we zijn er elke dag mee bezig. Of je nu handelt als (marketing-)professional, klant, bepaler, gebruiker, betaler, en of je het over B2B of B2C of over diensten, ervaringen of producten hebt, marketing is voor ons allen als water voor een vis: het is overal. Maar hoe word en blijf je nu als marketingprofessional die marketeer om wie iedereen zit te springen? Door drie kerncompetenties te ontwikkelen, namelijk het verbinden van alle stakeholders, het ontdekken van nieuwe mogelijkheden en het leiden van je mensen en klanten naar de plek waar ze willen zijn.
Boutique sessie: Verken de toekomst!
De wereld om ons heen verandert in een rap tempo. Het is daarom belangrijk om naar de toekomst te kijken. Maar hoe doe je dat precies? En hoe vertaal je deze inzichten naar de werkvloer? Rudy van Belkom gaat in op de kunst van het vooruitkijken en biedt tools waarmee uw organisatie en medewerkers aan de slag kunnen met de toekomst.
Straight to Awards
CMO of the Year en Future CMO of the Year uitreiking
Introductie en uitreiking